Klik2 sahaja

Monday, October 25, 2010

Rindu Saat Itu

Memang aku rindu akan saat itu.
Bermain-main di dalam kelas sehingga ditegur pensyarah
Main tulis-tulis nota atas kertas sehingga pernah ditegur N, kawan sekelas dari Yaman
"Aing dan Sara, apa kamu buat?"
Pernah di syyy oleh Dr. K
Pernah Dr. S jenguk, mahu melihat apa yang kami tulis
Ketawa perlahan-lahan ketika rakan sekelas membentangkan hasil kajian mereka
Aku rindu.

Aku rindu berjaga malam
Aroma kopi kacip fatimah menyegarkan minda aku
Tekun menyiapkan tugasan dan kertas kerja sambil membalas sistem pesanan ringkas bertanyakan pasal tugasan yang sama
Tidak tidur semalaman
Kadang-kadang berjaga di bilik Sara
Pinjam kain batik Sara
Aku tidur, dia jaga
Aku jaga, dia tidur
Penat, letih
Namun puas
Sangat puas tatkala ia selesai
Terasa bijaksana
(Ketawa)

Aku rindu
Melepak di HS Cafe
Berborak bersama mereka
Sebaik pulang dari kelas atau peperiksaan akhir
Kemudian,
Sebaik pulang ke bilik
Aku tumbang
Tidur selena-lenanya
Sepuas-puasnya
Kadang-kadang aku matikan telefon

Aku rindu membelek nota-nota bersepah di atas lantai
Meminjam bertimbun buku dari perpustakaan

Aku rindu rasa rungsing
Aku rindu rasa resah
Dan
rasa puas
rasa lega
tatkala ia habis



Serius, aku rindu.

Terima kawan-kawan buat memori itu

Monday, October 18, 2010

Life is full of surprises.

It was a hectic moment. Hectic?
To think about it again, I would consider it as one of the precious moments happened in my life in which has given me a new experience.
Not a good one. Not a bad one.
It is something to be remembered.

One of the students lost his temper and scolded me. Nearly hit me. 
He acted as if he wanted to slap or punch me.
Whatever it was, it was not good.
Then, he cursed  when one of the students tried to calm him.

One trainer came and talked to him.
I apologised for any misunderstanding occured. 
He scolded me again.

Okay.

He thought  I was one of them.
One of the students.

Don't blame me if I look young. (This is what Kiman, D's husband, thought when people at his new workplace thought that he looked like a student).

But, when I think about it again. 
And again.

He has no right to hit me no matter whoever I am.
Whether I am a student or I am a trainer.
He has to respect me as a human. (Sara said this to me)


Well, to hit a girl is not so manly, you know. So, he is not gentleman.


Things happened and we might not satisfy with a few of them but rationality and intellect are there to guide us.


Think people. What should be done. That's why you got brain. Use it.


None of you understand this perhaps. Except for Sara and Una. (If you guys read this).
Una, thak u for the ice cream. :)


Orang sekarang muda muda dah panas baran. Tu yang muda muda dah kena masalah jantung.




Sunday, October 3, 2010

Bila semua benda kita dah tahu.

Bagus kalau semua kita tahu.
Itu kita tahu. Ini kita tahu. Orang lain tak tahu. Kita je tahu.
Rasa yakin, ya?
Rasa pandai, ya?

Tapi, tak salah kalau kita tak tahu.
Kita salah.
Tak payah lah, buat-buat tahu dah.
Sebab orang tahu kita salah.
Orang tahu kita tak tahu.

Tak luak pun muka kita.
Kaki tangan pun tak luak.
Ilmu pun tak luak.

Mungkin ada orang tu tercalar ego sikit, sebab dia dah tak jadi orang yang tahu semua.

Yang penting, bila kita salah yang sekali atau dua kali atau berkali-kali tu,
kita dah tambah apa yang kita tahu.
Kan? Kan?

Orang putih kata, it is willing to accept what others say.